felixmol.reismee.nl

ni hao wo jiao fei-li-ke-se!

Zo, afgelopen maandag heb ik mijn eerste chinese les gehad! Het was wel grappig, we nog niks echt geleerd, behalve dan de uitspraken. Dat houdt in een chinese lerares met gebrekkig engels die 'er guo' zegt, waarna 21 leerlingen haar nadoen.

We hebben 3 verschillende vakken, reading and writing, listening and speaking en chinese characters! we hebben dus ook 3 verschillende leraressen. Echte verschillen tussen de vakken heb ik nog niet gemerkt, want tot nu toe is het gebleven bij het oefenen van de 'prenounciations'.

Ik heb absoluut een multiculturele klas, er zitten namelijk Zweden, Russen, Kazachstanen (?),Japanners, Duitsers, een Spaanse, een Burma-gast, een Hongkonger en Americanen in.

Vandaag wilde ik schoenen gaan kopen, hardloopschoenen, en ik dacht dat doe ik even, maaar nee! Ik ben een shoppingmall ingegaan (heel groot), ben 15 sportwinkels afgelopen, en overal hadden ze de schoenen die ik zocht, maar niet in mijn maat.... Blijkbaar (?) hebben aziaten kleinere voeten dan europeanen, want het grootste wat ze hadden was 44, en allen begonnen heel hard te lachen als ik ze mijn maat vertelde... dus dat wordt verlopig op mijn blote voeten hardlopen!!!

Morgenochtend heb ikk afgesproken met mijn nichtje, die ook in Shanghai woont. Gezellig op de koffie... en om 12.30 heb ik les!

Zaijtjian

Reacties

Reacties

Emiel

Ja, Felix! Dat heb je met die grote boten van jou.

Liesbeth

Ni hao Felix, Ja Ja je leeft op grote voet hè, kunnen ze ze niet voor je bestellen via Internet of anders jijzelf? Hoe zien de computers eruit, hebben die van die gekke tekens of zijn ze gewoon zoals hier?
Op je blote voeten lijkt me ook niet geweldig. Wel leuk nu leren wij ook nog wat Chinees, ik kwam niet verder dan het Ni Hoa, dat vond ik al heel wat. Toen wij eens op een boot zaten kwamen er ook een stel Chinezen aan boord. Ik zei keurig Ni Hoa tegen hen. Even later vroegen ze of ik een foto van hen wilde maken, dat was zo gedaan. Toen vroeg ze wat ik daarstraks tegen hen gezegd had. Ik zei in Nederland is er een cursus Chinees op TV en het betekend goede dag in het Chinees. Toen moest ze lachen, ze had er niets van verstaan, het waren nl. Japanners. Nu succes daar, liefs Liesbeth

alet

ik lees lachend jouw verhaal. Dat wordt nog ff niet hard lopen!!! Wat raar zo n wereldstad en dan geen schoenen.Wij wachten op het volgende verhaal.Wij gaan 2 weken op vakantie maar blijf vooral alles opschrijven.dikke kus je koffiemaatje.A

Liesbeth

ha zie ik me daar toch een vette fout in mijn vorige reaktie en die kan ik niet meer herstellen, betekent moet natuurlijk met een t maar ja je zal het zo ook wel begrepen hebben. Nu ik vind het niet zo gek dat ze jou maat schoenen niet hebben, in Mexico hadden ze dezelfde reaktie al bij maat 43. Na heel lang zoeken vond Kees er een paar bij een hele luxe winkel, het waren zowat de duurste schoenen die ze hadden, 60 Euro. Nu succes met verder zoeken of zullen we een paar opsturen? liefs Liesbeth

Felix

Liesbeth: haha nee hoor, ik heb na lang zoeken een paar gevonden... je spelfout was me trouwens niet eens opgevallen, maar dat ligt vast aan het feit dat ik nog maar heel weinig NL spreek! xx

Mirte

Hee Felix!! Ik lees hier dat je goed en wel volwassen bent aangekomen in het megaland met minimensen... Succes met alles daar, en volg mijn wijze raad (op de klok;) ) op! Xx

marie dahmen-froger (tante!)

Dag lieve Felix,

Helaas ben ik je 18e verjaardag totaal vergeten. Maar beter laat dan nooit, dus nu nog onze hartelijke gelukwensen en alle goeds voor je nieuwe interessante levensjaar.......
Dikke kus, t. Marie

Lucas

Hee lelijk stuk pijpkaneel,
Laat eens wat horen. Het blijkt wel weer dat je het empatisch vermogen van een wandelende tak hebt door helemaal niet door te hebben dat wij als dorre hardwerkende uitgebluste burgertiepjes jouw spannende verhalen dringend nodig hebben om de dag door te komen.
Dus typen Kreng! En mail me ook even je skype gegevens, dan kan ik je nog wat strakker in de gaten houden, want dat lijkt me dringend nodig.
Liefs van Lucas

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!