felixmol.reismee.nl

viva hollandia!

Hallo allemaal! Hier weer even een teken van leven vanuit shanghai!
Op vrijdag 27 januari ben ik vanuit shanghai naar shenzhen gevlogen, grote stad net ten noorden van hongkong, maar nog wel in china, en heb vanuit daar een bus genomen naar hongkong! Van tevoren had ik online een hotel geboekt, op kowloon (vasteland), stond goed aangeschreven, was aangezien de locatie in hongkong een schijntje, dus leek allemaal goed, totdat ik op het adres aankwam, een soort van shoppingmall waar ik door 20 verschillende indiers naar binnen werd getrokken (ik liep dus met zo'n mooie grote backpackers-backpack):'You want hostel, very cheap, mister!' ....'No thanks, I already have a reseveration somewhere!' No lang zoeken kwam ik dan op de goede verdieping in een ruimte, de receptie, kreeg mijn kamer, en dacht: hmm dit was niet zoals het erop het plaatje uitzag op internet, hmm waar kan ik mijn tas neerzetten zonder dat ik er last van heb en gewoon kan rondlopen, hmm niet mogelijk...

Anyway 's avonds ben ik de rest vd crew op gaan halen, heel mooi om iedereen weer naar bijna 6 maanden weer eens te zien, probeerde ze te verbluffen met mijn chinees, maar helaas, in hongkong spreken ze cantonees, en geen mandarijn, bovendien gebruiken ze de traditionele karakters, terwijl ik de simplified leer, oftewel tot dusver geen indruk kunnen maken. Na 5 minuten was iedereen alweer vergeten dat we elkaar 6 maanden niet hadden gezien; max praatte nog steeds alleen maar over auto's, en ma en tine waren ook niks veranderd.... harstikke gezellig allemaal, totdat we in ons paleisje aankwamen, nu is het zo dat wij allemaal echt basic kunnen overleven, dus op de grond slapen, koud water, etc alles, maar hygiene is een must, en als er dan dingen die gebeurd zijn in die hotel kamer zijn te zien/ruiken/voelen (verder laat ik het aan jullie verbeelding over), dan is dat wel een probleem! volgende dag lekker naar een ander hotel gegaan. Kowloon en het eiland lantau in de dagen erna bezocht, het grootste bronzen buddhabeeld bekeken, helaas konden we door de dikke mist zijn oorlellen niet eens zien....

Op maandag geloof ik, of dinsdag hebben een vliegtuig vanuit shenzhen naar guilin gepakt! Guilin is op dit moment het drukst bezochtste plekje in heel china, of iig 1 van de, en staat bekend om zijn bijzondere landschap, de rare ronde vormen die overal uit de grond opreizen, gecombineerd met de rijstvelden en traditionele chinese boeren! Daar oa een boottocht over de rivier gemaakt, waardoor je feitelijk in 4 uur het hele landschap ziet, en gelukkig was het niet druk, omdat wij er de week na Chinees Nieuwjaar (Year of the dragon dit jaar) aankwamen.... de week ervoor zou onverstelbaar druk moeten zijn geweest, geschat zijn er die week 3.2 miljard (!!) reizen met de trein/boot/bus/vliegtuig gemaakt door mensen die hun familie op het platteland is gaan opzoeken!

Zo dus daar hebben we toen een paar dagen gezeten, veel gedaan, heel veel lekker gegeten, en gelukkig spraken ze hier wel dus mijn taal, dus lekker veel kunnen oefenen. Toen terug naar het zuiden, naar de oude portugese kolonie Macau geweest, het Las Vegas van het ooosten!

Is in '99 teruggegeven aan de chinezen, waardoor het volgens mij/ons sindsdien een beetje verwaarloosd is, wat heel erg jammer is omdat het volgens mij echt een vette stad geweest is, daar het nu een beetje ransig is! Casino's binnengeweest, beetje rondgelopen etc!

Vervolgens de ferry genomen naar Hongkong Island, want tot dusver hadden we nog helemaal niks gezien van het echte Hong Kong, Hong Kong is een fantastische stad, iets te westers als je opzoekt bent naar een echte aziatische stad, maar wil je het NY in azie, -> HK! grote straten met billboards, huge shoppingmalls, en veel westerlingen! Op het eiland naar de Victoria Peak geweest, met het trammetje, vervolgens ook echt naar de werkelijke top gelopen, niet zo'n populaire wanderlsroute want wij waren de enige, op een mooie zonnige dag nota bene die dit idee hadden. Laatste dagen werden Max en Ma grieperig, koortserig en zijn tine in ik gewoon nog gezellig gaan slenteren op kowloon! En dat was het toen alweer, zij drieen vlogen vrijdagavond terug, ik zaterdagochtend vanuit shenzhen! Dus afscheid nemen geblazen, jongens was gezellig, dankjullie wel voor alles, houdoe!
Ik de metro naar het vliegveld, volgende ochtend, terug gevlogen, na twee reizen, weer heerlijk om thuis te komen!

vervolgens nog 1 week beetje zinloos rondhangen in shanghai, probeerde me tot studeren te zetten maar lukte niet altijd! En toen kwam Eusje! Die heeft in 1 week heel veel van shanghai gezien; the bund, nanjing street, peoples square, fabric en fake market, lekker met vrienden hier partieen, etc!!! was heel chill, en jammer dat ze op zondag weer weg moest!

Inmiddels zit ik alweer twee weken op school, zoals ik vorige keer al zei, niveau 3. De hele les is 100% in het chinees, mijn leraren spreken nauwelijks tot geen engels, dus worden daadwerkelijk geforceerd in het chinees te denken en te praten, ben verbaasd dat ik eigenlijk de hele les al kan volgen! Hoe dan ook, het is hier nog steeds fantastisch, en ik vermaak me hier wel komende tijd!

Iedereen die jarig is geweest, zusters, buurvrouwen, basisschoolleraressen, vrienden, nog gefeliciteerd! Ik heb aan jullie gedacht!

x

Petra Nabben

Leuk om weer wat van je te lezen. Goed van je dat je Chinees zo goed gaat. Wat ga je ermee doen?
Bedankt voor de felicitatie. Clementine, ook nog gefeliciteerd!
Komt je vader ook nog op bezoek?
Ik zou nog wel eens naar Shanghai willen, als was het maar om een nieuwe bril te kopen......Hier betaal je 15 keer de prijs.....Geniet nog van je tijd daar en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.

Felix

Haha Dankuwel! Ja, pa komt in april! U weet dat u welkom bent, dan neem ik u op sleeptouw! Danku!

Emiel

Leer je ook chinees rekenen?
so long!

liesbeth

Erg bijzonder allemaal, en weer heel leuk om te lezen en zo een beetje mee te reizen. Geniet er maar lekker van want de tijd vliegt om hoor. Leuk dat je Pa ook nog komt, geweldig. Nu ik stuur zo een mailtje, groetjes en liefs Liesbeth.

alet

we zijn weer helemaal bij met je avontuur.Lief dat je nog aan mijn verjaardag dacht!!!! Deugniet!!! Straks komt je vader nog op bezoek.t kan niet op.Geniet er nog ff van.tijd vliegt.xxxx