felixmol.reismee.nl

December: Sint Heiligman, Beijing en Kerstmis

Inmiddels zit ik alweer bijna 4 maanden in China, en het wordt steeds mooier hier!
Dat ik de aankomst van Sinterklaas in Nederland heb moeten missen was tot daaraantoe, maar dat ik het hele sinterklaas-feest moest gaan missen, noway! Gelukkig dacht de Nederlandse Vereniging hier in Shanghai daar hetzelfde over, en op een mooie zondag (4 dec geloof ik) had de NV een vis-restaurant afgehuurd aan the Bund en kwam de Sint aan met een boot (een hele grote)!
Mooi om allemaal irritante NLse kids te zien spelen, pepernoten en mandarijnen te eten! en toen was het alweer Dag Sinterklaasje.....
Een tijdje terug had ik samen met Olivier, een vriend van me uit Nederland die dit jaar in Beijing zijn Chinees een beurt aan het geven is, besloten dat het onderhand toch eens tijd werd dat ik hem ging opzoeken. Hij was al een keer in Shanghai geweest maar ik nog niet in Peking.
Dus ongeveer twee geleden heb ik een treinkaartje gekocht naar Peking. Met Die Hele Hele Snelle Trein. Waar Zo'n Groot Ongeluk Mee Is Gebeurd. Die JA!
Op vrijdag 16 dec om 15.00 uur vertrok mijn trein, en in minder dan 5 uur zit je in Beijing, eeen afstand van ongeveer 1500 km. En wat een heerlijke reis was het, beter dan een auto, of vliegtuig, bus! Beenruimte van hier tot afghanistan, en zelfs voor mij met mijn 1m90 was het dus comfortabel!
Daar aangekomen liep ik tegen het eerste Beijing-probleem aan (daar hadden ze me al voor gewaarschuwd): de taxi's. Er zijn namelijk te weinig taxi's, dus er was een rij van 150 m (!!!) voor de taxi's. gelukkig duurde het nog geen half uur, en op SanLiTun werd ik opgehaald door Olivier en zijn maten om de kroegtocht verder te zetten. Mooie avond, heel aardige gasten allemaal!
Op zaterdag moesten we natuurlijk cultuur gaan snuiven, dus allé richting The Forbidden City. Te Groot. Te Communistisch. Te Indrukwekkend. Te veel Ruimte in een Te Grote Stad. V
Vervolgens naar die ene markt, weet je wel, met de gefrituurde sprinkhanen en schapenballen.
Alle toeristen kopen die dingen ook nog he! de gefrituurde schorpioen had nog een goed smaakje, dus dat tot daaraantoe, maar de schapen-testikels (!!)??? Als je aan de verkopers vraagt of zij het het ooit hebben geprobeerd zeggen ze: 'nee ik ga toch geen schapen ballen eten!!' en gelijk hebben ze!
Zondag na een zelfgemaakt ontbijt, probeerde we weer naar SanLiTun te gaan. Daar zij namelijk een heleboel dingen te doen. Maar ja een taxi krijgen was zo makkelijk nog niet, want al die taxi willen geen blanke mensen meenemen. Wij spreken namelijk geen chinees, dus zijn ze bang dat ze ons naar de verkeerde plek brengen, en 3 klachten is baan kwijt. Dus liever geen chinees-sprekende NLers. En dat hebben we geweten.... 45 minuten wachten in -7 graden, tot er een taxi kwam die ons wel mee wilde nemen.... Nog een tweede probleem (dit is echt een probleem); vervuiling.... dit meten ze aan de hand van punten. Dit doen ze ook in Amerika etc en daar is de maximum toegestane hoeveelheid 30. Gemiddeld in beijing is in de 300. en 3 weken terug is het een aantal dagen boven de 500 geweest. Dat wordt als giftig beschouwd, 600 is evacueren. Jep evacueren. En in de komende twee jaar gaat dat natuurlijk een keer gebeuren... Dat betekent ongeveer 20 miljoen mensen de stad uit.!!!
In SanLiTun hebben we ons de zondag de hele middag vermaakt! De dag geeindigt met Peking Duck for dinner! Jezus wat is dat lekker. Fantastisch!!! En dat was alweer mijn weekendje Beijing!!
En toen kwam kerstmis.... Christmas Eve heb ik met vrienden op zijn Japans doorgebracht. Tepanyaki, met heel de avond warme Sake, zoveel sashimi en sushi dat ik er nu weer honger van krijg! Eerste kerstdag lekker gelunchd (twee hamburger each)! Nais!
Komende week NYE, belooft weer mooi te worden. Voor de rest Studeren voor mijn examens op 9-10 januari!
Arigato!

Reacties

Reacties

Emiel

Stuur eens heel gauw wat Chinees vuurwerk hierheen!

alet mikkers

wij wensen jouw daar een hele fijne jaarwisseling met veel biertjes en andere lekkere dingen en een mooie tijd daar nog toe.Geniet van het bezoek van je familie straks en een dikke kus weer.Gr a xxxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!