felixmol.reismee.nl

dag vriendjes, dag vriendinnetjes, dat was het dan alweer!

het is alweer eeuwen geleden sinds ik iets heb laten horen. Mijn laatste daagjes zijn geteld, want ik vlieg maandag ochtend alweer terug.

Even een snelle korte samenvatting van mijn afgelopen half jaar:

In maart begon ik in mijn 3 level, level C. Was minder leuk semester, lessen waren saai, onderlinge verschillen tussen studenten was te groot, dus stak te weinig op in de lessen, bovendien spraken mijn leraren ineens geen engels meer, (of ze deden alsof) en alles was dus in het chinees....

Begin april bood Fudan University alle buitenlandse studenten een schooltrip aan, mijn flatmate Finley (Engeland) en ik waren ingedeeld naar Xiamen, stad in het zuiden van China. sochtends om kwart over 9 moesten we bij de bussen zijn, wij net op tijd, maar nog geen ontbijt gehaald, dus zeggen tegen de begeleiders dat we even eten gingen halen in de bakker 10m (!!) verderop.... 3 minuten later toen we naar buiten kwamen zien we de bus voor onze neus wegrijden.... wij rennen, buschaffeur kijkt ons aan, en rijdt vervolgens gewoon deurrrrrr! lekker begin Finley! hehe!

Wij moesten zelf dus zorgen dat we op het treinstation kwamen... gelukkig spreken wij vloeiend chinees (NOT!!) dus was dat geen probleem. Om half elf zaten we in de trein naar het zuiden, 300km/h. hoppa, zin in een biertje jongens?

de daaropvolgende dagen veel in de bus gezeten, in een tropisch klimaat, en van touristische plek naar plek gereden. Elke avond gingen alleen finley, ik en 3 russische meisjes uit, en zorgden we dat we snel met wat chinezen vrienden vrienden hadden gemaakt, en zaten tot in de vroege uurtjes in clubs en barren. De laatste avond ging de hele groep mee, including de begeleiders/leraren.
fantastische paar dagen gehad!!!

Eind april kwam pa aan in shanghai samen met mijn oom lucas. Voor twee weken. Met zijn drieen hebben we de eerste week shanghai beetje leren kennen, en wat gereisd, naar Hangzhou, een grote stad pakweg een uur van shanghai vandaan met de trein, en vandaar uit naar Moganshan, mooie natuur, bamboo-forests, thee-plantages, vogels (in shanghai zijn geen vogels) en alles.....

De tweede week moest ik toch deels naar mijn lessen aangezien ik maar een bepaald percentage mocht missen wil ik mijn examens kunnen maken... anyway, tweede week hebben pa en ik nog uitstapje gemaakt naar een van de watervillages just buiten shanghai....waar we eigenlijk twee dagen voor hadden gepland, bleken we naar een middagje het wel gezien te hebben, (het was desalniettemin een leuk mini-dorpje (50 duizend inwoners)..... nog steeds overal gebouw na gebouw te zien, eindeloze betonnen geraamtes, en veel zijn leegstaand.....

broeder Max kwam eind van de tweede week juni aan, met een oa universtiteits trip, en die zou 10 dagen in shanghai doorbrengen met een vol programma van sochtends 7 tot savond pakweg 8.... dus heb maar een aantal keer de kans gehad hem te meeten, maar die paar avonden; goudwaarrd!

De laatste paar weken stond mijn nichtje op het punt te bevallen van hun derde zoontje, en ben dus regelmatig daar geweest... beetje helpen en de kids vermaken (oftewel onder de verf worden gesmeerd door een peuter) haha ...... maar was heel gezellig!

Mijn ene roommate heeft sinds maart een baan gevonden hier, dus die moest gewoon fulltime jobben, en de andere zat nog steeds in hetzelfde programma als ik, maar was 1 level blijven zitten, en heeft het ergens in juni ook opgegeven....in mijn omgeving gaf eigenlijk de een na de ander op... Mijn klas begon met 24 mensen in maart, 6 hebben er uiteindelijk hun examens gedaan. Hiermee wil ik dus eigenlijk gewoon zeggen, holy shit felix, Koning!

Afgelopen maandag tot en met woensdag examens gehad, vandaag de uitdeel/afscheid-ceremonie gehad, en gelukkig heb ik mijn level gehaald!!!! Daarna laatste shit regelen, langzamerhand afscheid gaan nemen.... De Summercourse hier is twee weken geleden alweer begonnen, dus de studenten-appartementen complex waar ik woon stroomde eerst helemaal leeg, en nu weer helemaal vol! Lekker veel nieuwe gezellige mensen!!
Over een uur gaat het hier in ons appartementje volstromen met mensen, althans dat hoop je dan maar, en gaat het allerlaatste afscheidsfeestje beginnen!!!

Met pijn verlaat ik deze fantastische plek, maar ga met niks dan goede zin terug naar Nederland.
Heb iedereen gemist, iedereen dankjulliewel voor alle berichtjes ect!!!!!!
En ik ga zeker terugkomen....

Sooooo loooooong!!!!!!

Reacties

Reacties

Liesbeth

Leuk felix om ook het latste deel te lezen, een heel goede reis terug en tot snel, zij en wij hebben jou ook gemist hoor! doei doei, liefs Liesbeth

Petra Nabben

Ook al waren de reisverslagen niet lang, wel leuk om te lezen.Een goede reis terug en veel succes met wat je verder gaat doen.Tot ziens.

julie Wouterson

Lieve Felix, alweer een jaartje voorbij. Ik hoop dat je ondertussen weer veilig op nederlandse grond staat!
Nu lekker naar Frankrijk en wat wordt dan het volgende avontuur?
Ben beniuwd waar je gaat studeren en vooral wat je gaat studeren.
Veel liefs, fijne vakantie, Julie en co.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!